Typy akumulatorów

Opublikowano:

Akumulatory kwasowo-ołowiowe

Najbardziej rozpowszechniony, zbudowany z anody ołowiowej oraz katody z tlenku ołowiu zanurzonych w elektrolicie który stanowi 37% wodny roztwór kawasu siarkowego. Zaletami tego typu akumulatora są: odporność na głębokie rozładowanie, wysoka trwałość oraz niska cena. Niestety nie są to akumulatory bezobsługowe. Wymagają regularnej kontroli poziomu elektrolitu i ewentualnych uzupełnień wodą destylowaną.

Akumulatory żelowe

Typowy elektrolit zastąpiono w nich mieszaniną kwasu siarkowego i krzemionki o konsystencji żelu. Dzięki temu mogą pracować w dowolnej pozycji oraz wykazują się dużą odpornością na wstrząsy i wibracje. Niestety nie nadają się do samochodów jako akumulatory rozruchowe Niska moc przy dużych obciążeniach oraz duże spadki pojemności w niskich temperaturach pozwalają jedynie na zastosowania w jednośladach lub jako akumulatory pomocnicze.

Akumulatory AGM – Absorbent Glass Mat

Cechą wyróżniającą ten typ akumulatora jest separator wykonany z mikro włókien szklanych pochłaniających elektrolit. Ze względu na bardzo dużą wydajność (kilka tysięcy cykli ładowania) znajdują zastosowanie w pojazdach z systemami Start-Stop oraz odzyskiwania energii w czasie jazdy. Jednakże duża wrażliwość na wysokie temperatury uniemożliwia zastosowanie tego typu akumulatora w komorze silnika. Montowane w kabinie pasażerskiej lub w bagażniku.

Akumulatory ECM – Enhanced Cycling Mat

Zastosowano w nich płyty ołowiowo-wapniowe z dodatkiem cyny oraz separatory z mieszanki poliestru oraz polietylenu. Mniej wydajne od klasy AGM lecz bardziej odporne na wysokie temperatury i dużo tańsze co czyni z nich bardziej uniwersalne w zastosowaniu.

Mechanic unscrews the plugs on the battery with screwdriver